Skip to content

AGERUS

Som konsult blev jag riktigt GLAD när jag kom i kontakt med AGERUS metod och system för verksamhetsutveckling  då det är en tillförlitlig och vardagsnära metod för att veta vilka insatser som ledningen  bör satsa på om man eftersträvar prestation, hållbar hälsa och arbetsglädje. Dessutom lämpar sig metoden för att mäta och följa valda insatser ur ett lönsamhetsperspektiv. Företag som redan införlivat Agerus metod i sin verksamhet är nöjda. Beslutet att bli Ageruspartner var lätt!

Utmaningen för företag och organisationer är att ge människorna förutsättningar att göra ett bra jobb. Att prestera på optimalt sätt är lustskapandesjälvbildsskapande och hälsofrämjande.

Med hjälp av Agerus webbaserade och smidiga system analyseras vilka av grundläggande förutsättningar för prestation och hälsa som är uppfyllda och vilka som behöver stärkas. Det som är intressant med metoden är att man således mäter förutsättningarna och inte resultatet. Genom Agerus PrestationsIndex, API, får varje arbetsgrupp ett mått på sin gemensamma prestationsförmåga som sedan steg för steg förbättras genom åtgärder som avgörs med kommunikation i berörd arbetsgrupp. Med hjälp av  Agerus-processen blir varje grupp självgående och driver med egen kraft processen mot bättre prestationer och effektivitet. API kopplas lätt till företagets övriga nyckeltal

Agerus utgångspunkt för chefens/ ledarens funktion är att hen ska säkerställa förståelse för uppdraget och skapa en god prestationsmiljö som uppfyller individernas behov av att tillhöra, bidra, utvecklas och bli bekräftade. För analys av chefens förmåga och fortsatt chefsutveckling finns ett särskilt framtaget system (där medarbetarna är de som svarar!).

Agerus erbjuder också vetenskapligt validerade frågeformulär som mäter indikatorer på hälsa och upplevelsen av arbetsmiljön ur ett hälsoperspektiv. Instrumenten har en salutogen utgångspunkt, dvs de utgår från det positiva och friska och inte det traditionella perspektivet med risker och problem.

De webbaserade frågeformulären används både som kartläggningsinstrument och som dialogverktyg i det fortsatta utvecklingsarbetet som på så sätt kontinuerligt kan mätas och utvärderas.